Hoe gaat het met jouw klas? Het kindgesprek op de basisschool

Hoe gaat het met jouw klas? Het kindgesprek op de basisschool

Hoe gaat het met je? Een vraag die tijdens én na de lockdown steeds belangrijker is geworden om te stellen aan je leerlingen. De Kidstool (ontwikkeld door Positief Onderwijs Nederland) biedt voor deze vraag meerdere mogelijkheden als hulpmiddel bij het kindgesprek. Je staat op een eenvoudige manier stil bij de verschillende dimensies van het leven van een kind. Vaak geeft dit vanzelf de gewenste diepgang en vanuit daar kun je samen ontdekken hoe het gesteld is met het welvinden van de leerling.

Kinderen hebben niet altijd ‘zin’ om te praten over zichzelf, maar geven tegelijkertijd vele signalen af die de behoefte aan oprechte interesse laten zien. Hoe ga je met deze signalen om en hoe creëer je omstandigheden om op gelijkwaardig niveau in gesprek te zijn? En welke verbale en niet verbale werkvormen zijn dan geschikt?

De dimensies van welbevinden

Welbevinden is de basis om te floreren en bestaat uit vele dimensies en is de basis van de Kidstool. Vanuit de positieve psychologie zijn er onderzoeken gedaan naar de factoren van welbevinden. Voor kinderen zijn dat de thema’s: lichaam, gedachten en gevoel, nu en later, lekker in je vel, meedoen, zelfstandigheid en schoolwerk.

De kunst van het kindgesprek

Wil jij graag meer weten over de Kidstool en de achtergrond van de dimensies van welbevinden? Intraverte Boost heeft de training ‘De kunst van het kindgesprek’ ontwikkeld voor leerkrachten, intern begeleiders en directeuren die actief zijn in het centraal zetten van welbevinden in school bij de leerlingen, de leerkrachten, het team en de ouders.

 

Training 'De kunst van het kindgesprek'
img

Hoe gaat het met jouw klas? Het kindgesprek op de basisschool

15 juli 2021 Lees meer
img
img

Waarom samen spelen zo belangrijk is!

24 september 2021 Lees meer